دسته‌بندی نشده

راهنمای کامل خرید سرویس غذاخوری، و نکات مهم در انتخاب آن

راهنمای خرید سرویس غذاخوری

استفاده از یک راهنمای خرید سرویس غذاخوری شما را از یک چالش مهم نجات می‌دهد. انتخاب سرویس غذایی مناسب برای منزل، باعث راحتی شما در پذیرایی و سرو غذا در مهمانی و حتی روزمره می‌شود. امروزه مدل‌ها متفاوتی از سرویس غذاخوری در بازار دیده می‌شود، که همین امر باعث انتخاب سختگیرانه در بین مردم شده است.

اما برای داشتن یک سرویس اصل باید به عواملی مانند وزن، برند و دوام آن توجه بسیاری کرد. ما در این مقاله، شما را با ویژگی‌های یک سرویس غذاخوری مناسب برای منزل خود آشنا می‌کنیم. پس با ماه همراه باشید.

موارد تاثیرگذار در انتخاب سرویس غذاخوری

سرویس غذاخوری یکی از مواردی است که باید  قبل از برگزار کردن یک مهمانی، اقدام به خرید آن کرد. اگر قبل از مهمانی  اقدام به خرید آن‌ها کنید، دیگر دغدغه‌ی کمبود ظروف برای سرو غذا یا … را ندارید و تمام کم و کسری‌ها را روز قبل برطرف کرده‌اید. اگر تا به امروز اقدام به خرید ظروف کرده باشید، حتما آَشنایی کامل با تنوع محصولات موجود در بازار و ویژگی‌ آن‌ها پیدا کرده‌اید و به خوبی درک می‌کنید که این روند،  انتخاب و خرید شما را سخت کرده است. در ادامه راهنمای خرید و انتخاب سرویس غذاخوری، با موارد تاثیرگذار بر روی ‌آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • میزان رسمیت مهمانی

اکثر مهمانی‌هایی که توسط مردم برگزار می‌شود، یک دورهمی ساده است که پذیرایی و سرو غذا نیز در آن‌ها کار چندان سختی نیست.  اما گاهی اوقات ‌میهمانی‌های رسمی مانند عید نوروز، پاگشای عروس و داماد در سال برگزار می‌شود که نیاز به یک فضای رسمی دارد. برای عالی بودن میزبانی در این مهمانی‌ها باید نهایت سلیقه و تلاش خود را به کار گیریم تا کم و کسری در آن ایجاد نشوند.  شما در این نوع مهمانی‌ها نباید از ظروف دم دستی خود برای آن‌ها استفاده کنید، باید از ظروف‌هایی که دارای سرویس کاملی هستند مانند آرکوپال، نفیس و کریستال استفاده کنید. در این مهمانی محدودیتی ندارید و تا می‌توانید از خصوصیت خوش سلیقه بودن خود استفاده کنید.

تعداد و تنوع غذاها در سرویس غذاخوری

  • تعداد و تنوع غذاهای طبخ شده

همانطور که می‌دانید تعداد و تنوع غذا در مهمانی‌های ایرانی بسیار زیاد است و این امری کاملا طبیعی است. به این دلیل ایرانیان بسیار مهمان نواز و خوش برخورد هستند همین باعث ورود بعضی از فرهنگ‌ها و سنت‌های غذایی کشور‌های دیگر به آشپزی ایرانی شده است.  بدین منظور هر روز شاهد مدل‌های جدید و زیبا در سرویس‌های پذیرایی هستیم.

  • بودجه و سلیقه شما

با توجه به سلیقه شما، ممکن است قیمت‌ها نیز متفاوت شوند. اگر به طرح‌های مینیمال علاقه دارید ما به شما ظروفی ساده با طرح‌های مات پیشنهاد می‌کنیم که با توجه با تعداد پارج آن‌ها قیمت‌ها متفاوت است. اگر بودجه‌ی محدودی دارید میتوانید سرویس‌ها پذیرایی ایرانی که میزان کیفیت، ظرافت و زیبایی آن‌ها مانند ظروف خارجی است. پس این شمایید که با استفاده از راهنمای خرید سرویس غذاخوری، محصولی با کیفیت با توجه به جنس و طرح، آن را برای خود انتخاب می‌کنید.

این تنوع غذا باعث تغییر نحوه سرو غذا شده است و مانند زمان‌های قدیم ظرف را از غذا پر نمی‌کنند، و معمولا بقیه‌ی بشقاب خالی و گارنیش شده است.  به همین دلیل امروزه ظروف‌های بزرگ و مینیمال طرفدار زیادی پیدا کرده است و افراد دیگر از ظروف‌های کوچک و طرح دار دیگر استفاده نمی‌کنند.

  • تعداد مهمان‌ها

تعداد مهمان‌ها یکی دیگر از کاربرد‌های  تاثیرگذار برای انتخاب سرویس غذاخوری است. اگر تعداد خانواده‌ی شما زیاد است توصیه می‌کنیم سرویس‌های با تعداد زیاد را خریداری کنید. برای انتخاب سرویس‌ پذیرایی با تعداد بالا می‌توانید آرکوپال ایرانی یا چینی را خرید کنید که در زیبایی، ظرافت و قیمت مانند سرویس‌های خارجی است و خرید تعداد بالای آن‌ها برای شما آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

با رعایت راهنمای خرید و انتخاب سرویس غذاخوری می‌توانید بهترین ظروف‌ها را برای خود انتخاب کنید و از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر درمورد موارد تاثیر گزار روی سرویس غذاخوری روی لینک کلیک کنید.

جنس ظروف غذاخوری

سرویس‌های غذاخوری از نظر جنس انواع متفاوتی دارند که کاربرد آن‌ها نیز با هم کمی متفاوت است. در ادامه با انواع جنس سرویس‌های غذاخوری آَشنا می‌شویم:

 

  • ظروف غذاخوری سرامیکی

ظروف غذاخوری ار جنس سرامیکی برای همه‌ی مناسبت‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید از آن‌ها روزانه استفاده کنید یا برای مهمانی و مراسمات با طرح‌های زیباتر آن را خریداری کنید و از آن را خریداری کنید.  سبک‌های مینیمالیستی در این ظروف‌ها بسیار دیده می‌شود و نسبت به جنس‌های دیگر بسیار ارزان استیک یکی از معایب ظروف سرامیکی مقاومت آن است که نسبت به ظروف چینی بسیار کمتر است. پس موقع شستشو و جاب به جایی حتما دقت کنید. اگر قصد خرید این نوع ظروف را دارید اما راهنمای مناسبی برای انتخاب آن ندارید؛ می‌توانید با کلیک روی لینک ظروف سرامیکی به جوای تمام سوالات خود دست یابید.

  • ظروف غذاخوری شیشه‌ای

ظروف‌های شیشه‌ای در رنگ‌های متفاوتی درست می‌شوند و از استحکام خوبی نیز برخوردارند. این نوع جنس‌ها معمولاً برای استفاده دم دستی، گردش، رستوران، تالار و مهمانی‌های مجلل  خریداری می‌شود. این ظروف را به دلیل مقاومت در برابر لب پریدگی، خط و خش مشهور است، حتی می‌توان از آن‌ها در داخل ماکروویو استفاده کرد. این نوع جنس همه‌ی ویژگی‌های یک سرویس غذاخوری مناسب را دارد.

  • ظروف غذاخوری ملامین

این ظروف از رزین مقاومی ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل در همه‌ی مراسم‌های خودمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ناگفته نماند از این نوع جنس ظروف برای مهمانی استفاده نمی‌شود.  ظاهر ظروف غذاخوری ملامین زیبایی خود را دارد و از تنوع رنگ و طرح زیادی برخوردار است.

سرویس غذاخوری از جنس چینی استخوانی

  • ظروف غذاخوری چینی استخوانی

بن چاینا یا ظروف غذاخوری چینی استخوانی از دیگر انواع سرویس‌های غذاخوری هستند. این سرویس برای پذیرایی از مهمانان و استفاده خانگی مناسب استو رنگ اصلی این ظروف سفید است و مقاومت خوبی نیز دارد. یکی از مزایای آن شستشو با ماشین ظرفشویی است. شما می‌توانید ظروف چینی پرسلاین را که از مقاومت مناسبی نیز برخوردار است و هزینه کمتری نیز نسبت به چینی استخوانی دارند خریداری کنید. در صورت نداشتن اطلاعات درمورد جنس چینی؛ می‌توانید روی لینک سرویس چینی کلیک کنید و با انواع آن‌ها آشنایی امل پیدا کنید.

  • سرویس غذاخوری بلور

این نوع جنس جزو استفاده روزانه است. امروزه این نوع سرویس‌ها کمتر برای پذیرایی و مجالس استفاده می‌کنند. به این دلیل جنس بلور به اندازه چینی و کریستال از ظرافت و زیبایی لازم برخوردار نیستند. جنس بلورین کمتر به صورت سرویس پیدا می‌شوند و شما باید خرید آیتم‌های مختلف آن‌ها را با هم هماهنگ کنید.

  • سرویس غذاخوری سفالی

این ظروف به دلیل وزن بالایی که دارند از هزینه کمی برخوردار هستند و طرح و رنگ آن‌ها معمولا در سبک سنتی است. این سرویس غذاخوری مناسب استفاده دم دستی و روزمره است و مقاومت خوبی نیز دارد. حتی قابلیت استفاده در ماشین ظرفشویی را نیز دارند.

طرح‌های ظروف غذاخوری

شکل ظاهری ظروف غذاخوری

موردی که در راهنمای خرید و انتخاب سرویس غذاخوری باید حتما به آن دقت کنید، شکل ظاهری ظروف غذاخوری است. شما باید ظروفی را انتخاب کنید که مطابق با میل شما باشد و شما برای سالیان سال از آن‌ها استفاده می‌کنید. طرح‌های متنوع موجود در بازار؛ باعث شده است در انتخاب آن‌ها دستتان باز باشد. پی با انتخاب طرح و جنس مورد نظر خود می‌توانید از آن‌ها برای هر نوع مجالسی استفاده کنید.  توصیه می‌کنیم از طرح‌های شلوغ برای ظروف مربعی، دایره و بیضی شکل موجود در  بازار خودداری کنید و با انتخاب سرویس‌های ساده‌تر با طرح‌های ظریف می‌توانید برای مدت زیادی از آن‌ها استفاده کنید.

معمولا سرویس‌های غذاخوری طراحی‌های استانداردی دارند، برخی از آن‌ها کوچک‌ و برخی بزرگ‌تر هستند. پس قبل از اقدام به خرید ابعاد آن‌ها را با دقت بر اساس سفره و سلیقه خودتان بسنجید و سپس آن‌ها را خریداری کنید. همچنین به فضای در دسترس داخل کابیت‌ها، قفسه‌ها یا کمدهای خود در آشپزخانه فکر کنید تا به راحتی آن‌ها را جای بدهید.

 

 تعداد پارچه سرویس سرویس غذاخوری

بعد از انتخاب جنس و طرح مورد دلخواد خود، سپس باید به تعداد این سرویس غداخوردی فکر کنید و آن را برای خود مشخص کنید. این سرویس‌ها معمولا در ست‌های شش نفره به فروش می‌رسند. اگر خانواده پرجمعیتی هستید می‌توانید بر اساس تعداد خانواده دو یا سه ست شش نفره  خریداری کنید در غیر اینصورت یک ست 6 نفره نیز برای شما کفایت می‌کند.

تعداد پارچع انواع ظروف بر اساس راهنمای خرید سرویس غذاخوری با توجه به تعداد می‌تواند متفاوت باشد. اگر خانواده شما دونفره است و زیاد اهل برگزاری مهمانی در منزل نیستید، یک سرویس شش‌نفره مناسب است. یا دارای خانواده چهار یا پنج‌نفره هستنید، یا ممکن است مهمانی‌های زیادی را در منزل خود برگزار کنید، سروس 12 نفره پیشنهاد می‌شود. اگر تعداد اعضای خانواده شما زیاد است و مهمانی‌های پرجمعیت برگزار می‌کنید، سرویس‌های هجده‌نفره یا بیشتر را انتخاب کنید. در غیر اینصورت اگر خانه شما متراژ کوچکی دارد و کابینت‌های شما فضای کافی ندارند و به این دلیل نمی‌توانید مهمانی پرجمعیت بگیرید پی بهتر از هزینه اضافی بپرهیزید و فضا را خلوت نگه دارید.

اقلام موجود در سرویس غذاخوری

یکی از نکات مهم  در سرویس غذاخوری، اقلام موجود در آن است و  باید قبل از اقدام  وسایلی که بیشتر نیاز دارید را برای خود مشخص کنید. این اقلام با توجه به سلیقه و بودجه شما می‌توانند متفاوت باشند، پس پیشنهاد می‌کنیم که ‌سراغ سرویس‌هایی که اقلام غیرکاربردی دارند نروید و از فروشگاه‌هایی که حق انتخاب را به خودتان می‌دهند، سر بزنید. این روش  باعث صرفه جویی در هزینه می‌شود و آشپزخانه شما را تمیز و خالی نگه می‌دارد. شما حتی می‌توانید در آینده هر ستی را که نیاز داشتید به صورت جداگانه دوباره مهیا کنید و آن‌ها را در کنار هم هماهنگ کنید. در ادامه مهم‌ترین و پرکاربردترین اقلام موجود در سرویس‌ها را شرح می‌دهیم.

اقلام موجود در سرویس غذاخوری

  • بشقاب غذاخوری
  • کاسه سوپ‌خوری
  • بشقاب میوه‌خوری یا پیش‌دستی
  • بشقاب خورش‌خوری
  • بشقاب میوه‌خوری یا پیش‌دستی
  • پیاله یا کاسه کوچک
  • دیس
  • کاسه سالاد خوری
  • فنجان و نعلبکی
  • نمکدان

برای آشنایی یا اقلام سرویس پذیرایی روی لینک کلیک کنید و آن‌ها را با سرویس غذاخوری خود ست کنید.

ویژگی های یک سرویس غذاخوری مناسب

طرح، شکل، اندازه، تعداد تکه‌های سرویس غذاخوری  با توجه به نیاز و سلیقه افراد انتخاب و خریداری می‌شود. ابتدا باید به این مورد توجه کنید که این ظروف را برای استفاده روزانه یا مهمانی می‌خواهید. سرویس غذاخوری روزانه باید دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت، قابل شستشو با ماشین، هزینه مناسب، سبکی  و… باشد. اما ظروف مناسب مهمانی باید زیبا، مقاومت در برابر خط و خش، دارای طرح‌های مینیمال و شفاف باشند.

حتماً قبل از قرار دادن ظروف غذاخوری  در ماشین ظرف‌شویی؛ این موضوع را بررسی کنید که مناسب برای ماشین هستند یا خیر.  به این دلیل برخی از ظروف‌ها قابلیت اسفاده در ماشین را ندارند و ممکن است طرح و لعاب آن‌ها به صورت مداوم پاک شوند. برخی از ویژگی‌های یک سرویس غذاخوردی مناسب عبارت است از:

قابلیت شستشو با ماشین ظرفشویی

  • جنس ظروف با توجه به نحوه استفاده می‌تواند متفاوت باشد و از جنس  ملامین، سرامیک، چینی و… باشد.
  • طرح‌های کلاسیک برای استفاده روزمره، و مینیمال برای مهمانی و مجالس توصیه می‌شود.
  • ظروف سرامیکی سبک‌تر و مقرون ‌به‌ صرفه‌تر از چینی هستند، اما ممکن است به راحتی خشک نشوند و باعث به وجود آمدن لک روی ظرف شود.
  • طعم غذا و نوشیدنی در ظروف چینی در مقایسه با سرامیک بهتر است.
  • ظروف غذاخوری چینی در مصارف روزمره و در مواقع خاص و جشن و پذیرایی استفاده می‌شوند.
  • جنس ملامین معمولا سبک وزن هستند و برای مصزف روزانه بسیار استفاده می‌شود و دارای مقاومت بالایی است. تنها معایب آن، این است که  به‌راحتی خراشیده و ترک می‌خورد، بنابراین احتمال تولید باکتری در آن زیاد خواهد شد.

شما با رعایت تمام راهنمای خرید و انتخاب سرویس غذاخوری می‌توانید از هزینه‌های اضافی و بی کیفیت بودن آن‌ها برای منازل خود جلوگیری کنید.

کلام آخر

یکی از پرکاربرد ترین لوازم برای خانه، سرویس غذاخوری است. این نوع ظروف یا برای مصرف روزانه یا برای مهمانی استفاده می‌شوند. بنابراین با رعایت راهنمای خرید سرویس‌ غذاخوری می‌توانید بهترین آن را از نظر جنس و کیفیت برای خود انتخاب کنید. ناگفته نماند که قبل از اقدام له خرید، حتما آن‌ها را از نظر سلامتی، نداشتن ترک، سطوح صاف و یک‌دست بررسی و مشاهده کنید تا از خریدن محصولات فیک خودداری کنید. حتما به هماهنگی و طرح‌های ظروف‌ها  توجه کنید تا ست آن‌ها با هم متفاوت نباشند. اگر وزن آن برای شما سنگین است و در جا به جایی و حمل به مشکل می‌خوید از خریدن آن بپرهیزید و ار محصولات سبک تر استفاده کنید. در این مقاله سعی کردیم نکات مهم برای انتخاب ظروف را در راهنمای خرید سرویس غذاخوری شرح دهیم.

سوالات متداول

  • سرویس غذاخوری چند پارچه بخریم؟

تعداد انتخاب پارچه بر اساس بودجه، سلیقه و تعدا خانواد می‌تواند متفاوت باشد.  این تعداد به اقلامی که در یک ست سرویس غذاخوری موجود است بستگی دارد. اگر مهمانی‌هایی گه برگزار می‌کنید از جمعیت متوسط برخوردار است، می‌توانید سرویس‌های دوازده‌نفره یا هجده‌نفره را خریداری کنید که معمولا سرویس‌های ۱۰۰ پارچه به بالا هستند. در غیر اینصورت اگر خانواده‌ای هستید که اهل مهمانی‌های بزرگ نیستید می‌توانید از یک سرویس ساده شش‌نفره  حدود ۳۰ یا ۶۰ پارچه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *