دسته‌بندی نشده

ترفند‌هایی برای شستشو و تمیز کردن ظروف سرامیکی

تمیز کردن ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی به دلیل داشتن سطح نچسب و راحتی افراد زیادی را به خود جذب کرده است. این نوع ظروف بیشتر در آشپزخانه کاربرد دارد و بسیار اهمیت دارد. شما با تمیز کردن ظروف سرامیکی به ماندگاری آن‌ها کمک می‌کنید. اما استفاده نادرست افراد به دلیل عدم آگاهی، باعث شده این ظروف کیفیت اولیه خود را از دست بدهند.

اگر به نکات ساده تمیز کردن این ظروف دقت کنید علاوه بر ماندگاری آن، در هزینه‌ها هم صرفه جویی می‌کنید. ممکن است در ظروف سرامیکی شما لکه‌هایی وجود داشته باشد که با شستن از بین نمی‌رود، در این مقاله ترفندهایی برای شستشوی ظروف سرامیکی را به شما شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

روش‌های کاربردی تمیز کردن ظروف سرامیکی

ناگفته نماند که این ظروف به طور کامل از سرامیک ساخته نشده‌اند و فقط لایه نازکی بر روی بدنه اصلی از جنس سرامیک است. قابلمه سرامیکی بسیار راحت تمیز می‌شود، اما این راحتی کار به معنای این است که شما باید از موادی استفاده کنید که به ظروف سرامیکی شما آسیبی نرساند. قبل از تمیز کردن این ظروف باید با قیمت ظروف سرامیکی آشنا شوید پس برای خرید این نوع ظروف روی لینک کلیک کنید. در ادامه با ترفندهایی برای شستشوی ظروف سرامیکی بیشتر آشنا می‌شویم:

ترفندهایی برای شستشو ظروف سرامیکی

چگونه ظروف سرامیکی را تمیز کنیم؟

برای شستن ظروف سرامیکی که تازه برای منزل خود تهیه کرده‌اید، باید از آب ولرم استفاده کنید و به هیچ عنوان از ماشین ظرفشویی برای این جنس ظروف استفاده نکنید. سپس بعد از شستن، با دستمال نرم و تمیز آن‌ها را خشک کنید تا ذرات غبار به طور کامل پاک شوند.

برای از بین بردن ذرات غذا، باید برای هر بار استفاده، آن‌ها شسته و تمیز کنید.  برای ماندگاری بیشتر هر چند وقت یکبار رنگ سطح ظروف را برررسی کنید  اگر لکه‌ای مشاهده کردید، برای از بین بردن آن‌ها وقت بزارید این باعث جلوگیری از آسیب‌های احتمالی می‌شود. البته ناگفته نماند اگر از قبل به ظروف سرامیکی آسیب وارد شده است، برای بازسازی آن‌ها باید به افرادی مراجعه کنید  که تخصص این کار را دارند.

به این نکته توجه کنید، برای تمیز کردن ظروف سرامیکی به هیچ وجه از سیم ظرفشویی استفاده نکنید، استفاده از سیم باعث خط و خش روی آن‌ها می‌شود و ماندگاری آن‌ها بسیار کم می‌شود.

 

وسایل و مواد مورد نیاز برای تمیز کردن ظروف سرامیکی

شما برای شستشو ظروف سرامیکی به موادی که از آسیب رساندن به ظروف شما جلوگیری میکند، استفاده کنید. این مواد عبارت‌اند از:

مواد مورد نیاز شستن ظروف سرامیکی

  • آب ولرم (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم)
  • جوش شیرین
  • مایع ظرفشویی مناسب
  • اسفنج نرم
  • حوله یا پارچه نرم برای خشک کردن بعد از آن
  • آب اکسیژنه

برای افزایش ماندگاری این نوع جنس ظروف، ترفندهایی برای شستشوی ظروف سرامیکی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید به شفافیت و تمیزی آن‌ها کمک کنید. در ادامه بیشتر با این ترفندها آشنا می‌شویم:

  • خنک شدن ظروف سرامیکی

برای تميز كردن بدنه این ظروف‌ها، باید حتما به این نکته توجه کنید،  ظروف سرامیکی معمولا  در برابر تغییرات شدید دما به خوبی پاسخ نمی‌دهند و دقت نکردن به آن باعث آسیب به این ظروف می‌شود؛ پس  توصیه می‌کنیم بعد از میل غذاب ه این ظروف اجازه بدهید تا خنک شوند و بعد از آن شروع به تمیز کردن آن کنید.

پر کردن سینک با آب ولرم 

  • پر کردن سینک با آب ولرم

همانطور که گفته شد یکی از ترفند اصلی شستشوی ظروف سرامیکی، استفاده از آب ولرم است. برای این مرحله سینک ظرفشویی را از آب ولرم پر کنید و با استفاده از مایع ظرفشویی مناسب آن را پر کنید.

  • استفاده از اسفنج نرم

اسفنج نرم یکی از نکات کاربردی و موثر در ماندگاری ظروف سرامیکی است. انتخاب اسفنج و نحوه استفاده از آن از خط و خش انداختن بر روی ظروف جلوگیری می‌کند. لکه‌های روی ظروف سرامیکی با اسفنج به راحتی پاک می‌شوند. ناگفته نماند برای سفید کردن داخل و پشت ظروف سرامیکی به هیچ وجه از سیم استفاده نکنید، سیم باعث آسیب به سطح آن و کاهش کیفیت آن می‌شود.

  • خشک کردن ظروف بعد از شستشو

معمولا در هر منزلی بعد از شستشوی ظروف، آن‌ها را در خشک می‌کنند، سپس در ناحیه مورد نظر خود قرار می‌دهند. برای ظروف سرامیکی نیز این مراحل صدق می‌شود. بعد از شستن این ظروف سرامیکی آن‌ها را یا با پارچه‌ای نرم یا در هوای آزاد بگذارید تا به طور کامل خشک شود. این مرحله معمولا برای همه نوع جنس استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها جنس بلور است.

 

 

  • پاک کردن مواد غذایی چسبیده با جوش شیرین

یکی از پر دردسر ترین مراحل تمیز کردن ظروف سرامیکی جرم‌گیری آن‌ها است. در مواقع چسبیدن غذا به ظروف، شما باید اجازه بدهید آنها به مدت 30 دقیقه در آب ولرم و کف باقی بماند. سپس اسفنج نرم را به جوش شیرین آغشته کنید و با استفاده از آن به حذف باقی مانده بپردازید.

اگر لک‌های روی ظروف کامل از بین نرفت، کف ظرف را جوش شیرین بپاشید و دو قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 30 دقیقه اسفنج را به صورت دورانی شکل حرکت دهید و آن را بشویید. در صورت نیاز این روش را چنربار تکرار کرده تا ظروف شما به خوبی تمیز شود.

  • از بین بردن تغییرات رنگ ظروف سرامیکی با آب اکسیژنه

بعد از گذشت مدتی، شما تغییر رنگ را در ظروف سرامیکی خود مشاهده می‌کنید. یکی از ترفندهایی برای شستشوی ظروف سرامیکی جرم گیری با آب اکسیژنه است. برای این روش آب اکسیژنه رقیق 3 درصد را کف ظروف سرامیکی ریخته . پس از گذشت 30 دقیقه آن را بشویید و خشک کنید. توجه داشته باشید که زمانی که محصول آب اکسیژنه را روی سطح ظروف ریختید باید کف کند، در غیر این صورت محلول شما تازه نیست و استفاده از آن تاثیر چندانی ندارد. این محلول باعث براق شدن ظروف شما می‌شود.

نکات موثر برای افزایش ماندگاری

نکاتی موثر برای افزایش ماندگاری ظروف سرامیکی

برای تمیز کردن ظروف سرامیکی از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید و با دست آن‌ها را بشویید، به این دلیل مواد شوینده ماشین حاوی سفید کننده و اسید سیتریک است که برای ظروف سرامیکی بسیار مضر است. اگر ار پارچه و اسکاج نرم برای تمیز کردن استفاده کنید به ماندگاری بیشتر آن‌‌ها کمک می‌کنید. ظروف سرامیکی را بدون پد روی هم قرار ندهید تا از ایجاد خراش بین قطعات جلوگیری شود.

به این نکته توجه کنید که  ظروف سرامیکی شما دچار تغییرات ناگهانی دما نشوند و قبل از شستشو منتظر سرد شدن آن‌ها بمانید. همیشه هنگام آشپزی قاشق و کفگیر‌های پلاستیکی، چوبی یا نایلونی استفاده کنید؛ کفگیرهای فلزی باعث خش افتادن کف آن‌ها می‌شود. اگر غذای شما نیاز به برش دارد در ظروف سرامیکی این کار را انجام ندهید. اگر ظروف شما ساییده شده است، با استفاده از لیمو و سرکه آن‌ها را تمیز نکنید. برای درست کردن غذا از روغن و کره استفاده کنید و از  اسپری کردن بپرهیزید و همچنین از پخت و پز با دمای بالا دوری کنید؛ دمای بالا باعث سیاه شدن ظروف شما می‌شود. برای آشنایی کامل با شستشوی سرویس بستنی خوری سرامیکی روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر

با انجام نکات تمیز کردن ظروف سرامیکی می‌توانید از آن‌ها برای سالیان سال استفاده کنید. این ترفندها معمولا در زندگی روزمره همه‌ی انیان‌ها کاربرد دارد پس با رعایت آن می‌توانید به باعث کاهش هزینه در زندگی خود شوید. اصلی‌ترین ترقند شستشو استفاده از آّب ولرم، مایع مناسب و اسفنج نرم است تا بتوانید از خط و خش‌های احتمالی روی ظروف سرامیکی جلوگیری کنید.

سوالات متداول

  • نحوه تميز كردن قابلمه سراميكی چگونه است؟

برای تمیز کردن قابلمه‌های سرامیکی باید سینک را با آب ولرم و مایع مناسب پر کنید، و منتظر بمانید که قابلمه به طور کامل سرد شود. سپس با استفاده از اسفنج نرم آن را شستشو دهید و بعد از آن با پارچه‌ای نرم آن را خشک کنید تا از لکه‌های ناشی از غبار جلوگیری کنید.

  • چگونه می‌توان از سوختن مواد غذایی روی ظروف و تابه ‌های‌ سرامیکی جلوگیری کرد؟

دلیل اصلی سوختن غذا و چسبیدن آن به ظروف و تابه‌های سرامیکی استفاده نکردن از روغن کافی و دمای زیاد است. با اضافه کردن روغن یا کره مناسب به سطح تابه‌ها و دمای متوسط باعث نچسبیدن غذا به سطح آن می‌شوید.

  • چگونه ظروف سرامیکی سوخته را تمیز کنیم؟

ساده ترین روش برای تمیز کردن این اسن بعد از سرد شدن ظروف سرامیکی داخل آن آب گرم بریزید و بعد از گذشت جند ساعت با یک اسفنج نرم آن را شستشو دهید. اپر به صورت کامل پاک نشده با استفاده از سه قاشق چای خوری جوش شیرین و  آب داغ در آن ریخته و حدود 15 دقیقه بجوشانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *